perjantai 25. tammikuuta 2013

Hyytävä talvi

Talven pakkanen hyytää luissa ja tuntuu, että räkä jäätyy nenän päähän. Kuitenkin on edistytty vähän...

Veneellä tapahtunutta:
-Pentterin kaapisto lensi kaaressa ulos veneestä
-Wallas löysi oman paikkansa ja nyt on savuputkikin johdettu veneen kyljen läpi pihalle. ( jospa tuota alkaisi kohta lämmitys hyödyttämään kun saa samalla ovea pitää kiinni.
- WC pönttö irtosi ja alusvanerit on hiottuna askartelutilassa odottomassa uutta lakkaa.
- WC:n osat puhdistettuna ja odottavat paikalleen kiinnittämistä.
- WC:n ja punkan välinen väliseinä sai kyytiä. Ahdas kulkuaukko ja pimeä keulahytti sai valoa ja tilaa kulkuun kun sahasin seinästä palan pois.

Ja sitten isompiin investointeihin. Sähkön riittävyyden kanssa painiskellen rohkaistuin ja tilasin jenkeistä aurinkokenno DIY-kitin. Paneeleita tulee 3x63W edestä ja virtaa paneelista saa 18v ja 3.5A per paneeli.

Syy miksi tee-se-itse paneeli ?

Itse tekemällä saan targa kaarelle kapean ja siron paneelin n. 27cm x 185cm = 63W, jollaista ei markkinoilta  niinkään löytynyt. Sprayhoodin päälle saa samalla tavalla mitoitettua sopivan kokoisen paneelin kun itse tekee. Toinen suuri syy on hinta. 3 paneelin komponentit tulivat maksamaan postikuluineen 106€ + alv.

Lataussäätimiä vertaillessa päädyin MPPT säätimeen jonka tilasin hämeenlinnasta antennikaupasta. Säätimelle hintaa tuli posteineen n. 170€, joka tuntuu äkkiseltään suurelta. Kuitenkin säätimessä on näyttö josta näkee latausvirran ym.. clipperin akkumonitori, joka olisi muuten tullut veneeseen. Olisi maksanut 170€ compass24.com verkkokaupassa.

Miksi MPPT-säädin ?

MPPT- säädin muuttaa 18v virran sopivaksi latausvirraksi. Esim. muut säätimet antavat 63W 18v paneelista sen 3.5A lataukseen, mutta MPPT-säädin 14V jännitteeksi muuttaessa antaa samasta paneelista 4.5A latausvirtaa. Tämä ei kuullosta paljolta tässä, mutta muutaman paneelin ja päivän kokonaistehossa se on jo huomattava.

Toinen mietinnän alla oleva idea on kytkeä paneelit sarjaan, jolloin 3krt 18V ja 3.5A = 11.5A muuttuisi 54V ja 3.5A. Tällöin johtojen virtahäviöt pienenevät ja periaatteessa paneelit lataavat akkuja niin pitkään kunnes jännite laskee alle 14V. Testattavana onkin kesällä miten pimeää saa olla että 54V laskee 14V. Periaatteessa yhden paneelin jännite saa laskea 5V. Kun yksittäiset paneelit lakkaavat lataamassa yksittäisen paneelin jännitteen laskiessa sinne 14V.

Tämä kaikki on kuitenkin vain teoriaa vielä. Tuloksista myöhempänä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti